Mot Korfu

Sanibel lade ut från Nau Paxos halv tio på morgonen efter lite mindre småfix och bunkring. Paxos bjöd besättningen på en spännande hamnmiljö inuti en två tusen år gammal fortifikation. Vårt dagsetappmål var att gå en lagom lång distans till Kefalonien under den stora hängbron Rion som går över Gulf of Patras. Efter att vhf-piratat lite alldeles lagom (för säkerhets skull har vi sett till att hela besättningen kan rabbla alpha-bravo-charlie-delta till förbannelse, en absolut nödvändighet för att kunna prata bruten engelska med grekerna) med brons “authorities” så kunde vi passera mellan tredje och fjärde pylonen..

Efter att seglingen snurrat på bra, mycket god mat hade serverats och en allmänt gemytligt stämning hade uppnåtts så beslutade vi oss för att gå vidare mot Korfu direkt under natten.

Henrik var väl förberedd med sitt nya mustoställ för 5 gyrosar.

Den övriga besättningen avnjöt stundvis sol även om det till rätt stor del var lite molnigt. En del hutter hördes i det knappt 28-gradiga vädret.

Under eftermiddagen anlöpte vi till Korfu där det var betydligt mer trafik än vi var vana vid, massor av små ettriga motorbåtar som framfördes av testostoronstinna greker.

Vi angjorde strax utanför Korfu stad i en marina som heter Govina där alla faciliteter fanns, inklusive britter, cricketplan och mötande båtar som visade oss till en kajplats.

Senare under kvällen förärade vi den lokala byn med vår närvaro där somliga dansade mer än andra med överåriga brittiska expatriots.

Galaxidis – Naupaktos

En envis västanvind har gjort seglingen de senaste dagarna lite mindre njutbar. 10-14 sekundmeter rakt i näsan är lite störande i längden. Vi låg en dag i hamn i Galaxidis för att hinna med en utflykt till Delphi. Vi hyrde en sjukt snygg och snabb bil som Henrik rattade som värsta proffset. Vi hittade dock inget orakel och blev lite besvikna, men då får man hitta på sina egna profetior och det är vi ju bra på.

Segling Grekland 065

Igår var det sedan dags att ge sig ut i västanvinden. Den var lite hårdare än vi räknat med, så efter hård kryss i 14 sekundmeter i 4 timmar la vi ankar i en skyddad vik cirka 5 sjömil från Galaxidis. Well well, där fanns i alla fall en cool turkisk båt som man kan ro med.

Segling Grekland 076

Idag gol tuppen i arla morgonstund och lite morgontrötta gav vi oss åter ut med förhoppningen att det skulle blåsa lite mindre över lag och lite mer åt rätt håll, vilket det också faktiskt gjorde. Vi bestämt oss för att det var dags att komma ut ur det här smala Korintsundet med dess envisa motvind, varför vi idag har kryssat i 10 timmar. Dessutom hamnade vi en regnskur och dyningen kommer emellanåt rätt långt ner i sittbrunn, så seglarställen kommer väl till pass. Alla påfrestningar var dock värda när vi ankom till Naupaktos, en liten medeltida hamn med hemskt mycket charm. Här ligger vi nu tryggt och ska strax avnjuta en delikat båtlagad middag.

Segling Grekland 097

Segling Grekland 107

Mot Mount Olympos höjder

Igår uppsökte vi lite oförutsett Kiatos efter att ha gått igenom Korinthkanalen. Den nya vindmätaren toppade efter en annars lugn dag på 18.4m/s. Lite väl magstarkt efter våra senaste upplevelser.

Stärkta av tidigare erfarenheter drog vi på oss seglarställen och styrde in mot närmaste hamn när det började blåsa upp. Ett och annat mutter om avsaknaden av planande skrov hördes bland besättningen. Erfarenhetsmässigt var vi bättre rustade än Sanibels maxfart på 7 knop och hade både ankaret och flotten väl surrade.

På Kiatos stötte vi på Berit och Nils-Åke som av en liten händelse seglade en par år äldre najad än Sanibel vid namn S/Y Elenor. De har bara ett par ben kvar av sin världsomsegling som de sysselsatt sig med under de senaste åren.
Erfarenheter utbyttes även om det var rätt så enkelriktat.

Dagen efter (idag) satte vi kurs mot Galaxídhion för att besöka Oraklet i Delphi för att rådfråga om vädret framöver, en metod vi just nu bedömer 50/50 mot att läsa väderprognosen.

När ett av de mer komplicerade hamninloppen hitills var avklarat (dvs fler än noll rev på sjökortet) fiskade vi lite. Paul var den enda med fiskelycka.

Mot Korinth…

Segling Grekland 790

En dag på Egina gick åt för att fixa med vindmätaren, snurrmojängen i toppen gav upp efter att ha fått snurra i stormvindarna. Det var lite trixigt eftersom vi var tvungna att vänta in de korta stunder i en hamn då inte någon grek vill vålda in sitt monsterskepp i lilla Sanibel. Vår nästa modifikation på båten skall definitivt bli en riktigt rivig avbärarlist så att vi inte behöver skrika åt grekerna utan låta Sanibel sköta straffandet själv. Najad har förstått grejen.Jag fick i alla fall förnöja mig med lite bouldring och sightseeing ända till Mariannelund.

IMGP3703

Sanibel, ur måsperspektiv.

IMGP3717

Från Egina nu kurs mot Korinthkanalen, en warpzone som grekerna grävt. Lagom badvindar och fungerande vindmätare, mycket njutbart. Karin och Johanna fixade segeltrim så bra att Hjalmar nästan tappade badbyxorna när han skulle bada.

Segling Grekland 858

Nu ligger vi för ankar utanför inloppet till Korinth. Det är vindstilla, 26 grader i vattnet, 30 grader i luften, 4 grader i ölen. Varför våra korkade förfäder vandrade mot inlandsisen kan man ju fundera på.

Armadan är komplett

Det som krävdes för att återställa ordningen ombord på Sanibel var snabbt avhjälpt med ett samtal till kundtjänsten hos Alandia. Som man kan se är Karin tydligt missnöjd över styregenskaperna vid planing i den nya gummibåten vilket föranledde att vi fick trimma luften i flotten under sträng översyn. Det är som vi brukar säga här ombord på Sanibel, “det finns inga genvägar till den perfekta studsen när man skall åka och köpa mer öl vatten”.

För att ära vår läromästare i mångt och mycket döpte vi resolut vår nya tender till Svante.

3653898551_7404f527b9
Hjalmar testar flotten och räddar en fender på Egina.

So long Tinos, äntligen – tillbaka till välkända vatten

Efter vad som kändes som sju långa år på Tinos, en kyrklig ö som dock inte fått mycket av guds välsignelser började vinden till slut mojna och vi kunde kasta loss. Det bästa ön hade att bjuda på var hamnkaptenen Dimitris som myndigt välkomnade alla nyanlända båtar, dirigerade tilläggningar och kom med väderrapport, samt bad oss adda honom på Facebook för att kunna hålla kontakten.

Segling Grekland 721

Nog blåste det i och för sig en del även när vi for, för Hjalmars hatt blev ofrivilligt offrad till Poseidon, hoppas att han håller till godo. En härlig och omväxlande segling med middagsfångst av Henrik tog oss sedan tillbaka hela vägen till Sounion, där vi ankrade upp och fick en blåsig natt.

Segling Grekland 728

Tidig avgång morgonen därpå efter att första båtbakade brödet avnjutits till frukost. Johanna hade vid det laget anlänt till Grekland och Aegina, varför vi åter begav oss dit för att hämta upp henne. Det blir emellanåt sjukt varmt ombord när det  blåser måttligt och solen gassar, och det är tur att man har nära till badet, med hjälp av tamp med fender för att inte bli akterseglad.

Segling Grekland 749

Vi gjorde dock bara ett snabbt besök i Aeginas yttre hamn denna gång, för när Boll stuvats in, vi provianterat och fått i oss varsin glass begav vi oss åter ut för att spendera natten naturhamnen där Paul, Hjalmar och Henrik varit någon vecka tidigare. Härligt ställe! Samtidigt pågick dock efterforskningar på ny dinge, efter att den underbara åländska försäkringsmannen på vårt underbara försäkringsbolag Alandia givit oss grönt kort för att detta naturligtvis täcks av försäkringen. Grekernas något osmidiga sätt att göra affärer gjorde att vi fick återvända till Aegina ganska tidigt nästa dag, MIDSOMMARAFTON.

Segling Grekland 762

Segling Grekland 757 Segling Grekland 771

Segling Grekland 781

Är det något fel på vår termometer?

temperatur

12 grader i juni? Ajajaj.

Tínos – Káto Soúnion

Efter att ha legat inblåsta på Tínos ett par dagar med reparationer, uppfixning av båten och ett sinande vattenförråd så kunde vi äntligen lämna den lilla marinan under vindar som inte blåste mer än 6 beaufort. Rena söndagsseglingen jämfört med när vi anlände med andra ord.

Vi upptäckte rätt fort att det framförallt var utanför Tïnos som det blåste hårt och vinden avtog fort när vi kommit ett par distans från sydspetsen av ön. Enda förlusten blev en hatt på vägen ut ur hamnbassängen, en klar förbättring mot ankomsten.

En lite seg förmiddag med mycket svallvågor avbyttes vid ungefär Kíthnos till perfekta seglingsvindar och alldeles lagom eftermiddagssol. Nästan som på ett klockslag utbyttes det lite tråkiga humöret till badläge med hjälp av mackor och fem-sex knop genom vattnet.

Totalt tog vi oss 50-60 distans vilket motsvarar samma sträcka som vi gjorde på en vecka på väg ut i cykladern.

Poseidon pissed.

Det är tio grader i luften och regn. I Sverige. Lyckligtvis är vi kvar i Grekland.

Eftersom varken Henrik eller Karin offrade något till Poseidon när de besökte hans tempel (och Hjalmar och Paul valde att lägga sina inträdespengar på öl) så har vi kommit lite på kant med de grekiska gudarna. Vi tyckte att vi fått grepp om vindarna i Grekland och frilansade lite med en gammal väderprognos, segel mot Mykonos.

Vi borde ha läst på 1. Vindprognosen 2. Vår grekiska mytologi. Boreas, nordanvinden är en av de mindre sympatiska grekiska gudarna. Han är gift med sin syster, har använt sin superkraft att förvandla sig till moln till att våldta oskyldiga kvinnor och sänkt 400 persiska krigsfartyg. Ingen man muckar med. Tyvärr var Boreas lite sur på Sanibel. Ganska snart seglade vi i  Beaufort 8-9 (~20-25 m/s) med bottenrevad stor, fortfarande sol och blå himmel.

Segling Grekland 608

Enda kriteriet för dåligt väder som man kan se är att Karin ser lite missnöjd ut. Kombinationen bra väder och hård vind är nästan mer obehaglig än när vädret på svenskt maner är dåligt överlag. Lite som onda clowner. Efter 4-5 timmar lyckades vi i alla fall ta oss in till Tinos. Största förlusterna var en god portion självförtroende och gummibåten som slet sig.

Jag har fått tillbringa en stund hos den grekiska kustbevakningen. Hela styrkan med svartklädda män med vapen var strikt upptagna med att titta på Girls of the playboy mansion och ville se klart innan jag kunde förlustanmäla gummibåten. Nu väntar vi på lite svagare vindar för en taktisk reträtt västerut. Vi tänker kolla vädret i fortsättningen.

Nio sätt att förnöja sig på en segelbåt

Idag har vi seglat från Kythnos till Siros, ca 20 sjömil österut. Någon kanske undrar varför vi seglar österut när vi ska mot Sverige via Italien och Frankrike, men vi har helt enkelt bestämt oss för att lägga ett par veckor extra på att utforska grekiska övärlden, och försöka göra livet lite lättare för våra nya besättningsmedlemmar som snart kommer hit. Öarna här i Cykladerna är karga och torra med branta kullar och sparsamt med växtlighet. På Siros har vi tagit oss till hamnen i huvudstaden som är ganska stor och full av folk längs med kajerna som spanar in när vi duschar på badbryggan. Seglingen idag har varit varierande, med mycket vind, lite vind, ingen vind. För att förnöja sig sex-sju timmar på det stora blå mellan två öar, >100 m djup och utan grund och mest bara vatten var man än tittar kan man till exempel:

1. Äta många ostmackor

Segling Grekland 573

2. Bada och nakenåka i dingen Svante

Segling Grekland 558

..samtidigt som man ger andra besättningsmedlemmar möjligheten att 3. ägna sig åt experimentiellt fotograferande

4. Läsa en jättetjock bok

Segling Grekland 568

5. Virka en bikini i grön, egyptisk bomull i skuggan på fördäck

Segling Grekland 562

6. Diskutera den allmänna sysselsättningen/medborgarlön/hur man på bästa sätt kan ta över världen

7. Försöka komma på texten till sånger som man sjöng på dagis, till exempel den om trollkarlen vid Himalayas rand

8. Lära sig högen med TP-kort utantill, så att man lätt kan vinna över alla nya besättningsmedlemmar.

9. Eller bara begrunda livets gåtor

Segling Grekland 561

Bara för att ta några exempel.